![]() |
Hur känns det att gå här? |
![]() |
Svårt att låta bli... |
![]() | |
Tänk om vi kunde bygga valvet? Matematik... |
”På ett nydanande sätt har Raad, med egna, upphittade eller i arkiv funna fotografier, skildrat hur extremt våldsamma skeenden påverkar tillvaron, upplevs och representeras.”
Krig. Död, splittrade länder, mörka livsöden, sönder slagna liv. Svält. Flykt. I krigets spår. Skotthål.
Krigsspel. CS. Battlefield. Halo. Call of duty. Poäng.
Verklighet. Spel.
Verklighet. Spel.
Utan att moralisera. Utan att förbjuda. Undersöka. Prata om. Krigsspelen är ju trots allt ett intresse hos flera av de barn vi möter. Här är jag inte så hemma, så jag tänker fråga. Hur kan vi tillsammans använda ditt intresse i skolan? För jag vill lära mig, jag vill veta vad som intresserar dig.
Läroplanen och perspektiven. Historiska, miljö, etiska, internationella. Vilka värderingar förmedlas i spelen? Vem står bakom? Vem skildras som stark? Vem som svag? Ur vems perspektiv? Människosyn?
Är det ens ok att jobba med det här området? Får jag det? Får man prata om krig? Ser känner tänker barn samma saker som vuxna? Jag vill inte säga att man blir våldsam av att leka våld. Jag vill ändå prata om det. Men är kopplingen mellan spel och verklighet fel? Det är ju två helt olika saker. Eller?
Jag sa, kom ut från buskarna så hjälper jag dig, de sticks och rivs. Han sa, det gör inget jag är sten inuti. Sekunden efteråt började han gråta när en kompis nöp honom i armen för att han plockade kompisens sparkcykel. Så mjukt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar