tisdag 29 november 2011

Röhsska och modefoton av Carl Bengtsson

Röhsskas mäktiga port fotad med med darrig hand ur skev vinkel MEN apropå visuella kulturer och den tredje pedagogen... Vad säger porten oss?


En äldre grupp. Bild. Sv. Vi väljer ut några bilder att diskutera. Jag tänker Ann Philgrens Sokratiska samtal. Frågor jag vill ställa är, är mode/foto/modefoto ett tjejintresse? Vem bestämmer hur bilderna ska se ut? Vilka drivkrafter? Vad tror du fotografen vill förmedla? Vad är skillnaden mellan ett modefoto och en reportagebild som är en del i ett reportage om en person? Vilket uppdrag tror du att modellerna har? Lyssna. Berätta. Sedan tänker att jag gruppen skriver en reflekterande text, kring besöket, kring samtalet, kring sin egen insats, sina egna tankar.

Läroplanen är med lite här o var. I samtalen. I tänkandet. I skrivandet. Och återigen i REFLEKTIONEN som jag tycker är viktig.

Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. VIKTIGT tycker jag.
Kursplanen i svenska säger (4-6), (7-9):
-Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
-Argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser.
-Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. 
-Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar