måndag 28 november 2011

Hund råtta björn marsvin ekorre bäver katt mus

Jag har så svårt att förhålla mig till dessa läromedel som jag ser används i skolorna. Jag blir liksom obekväm. Typen känner ni säkert igen, en taskigt ritad figur med en rad under där du ska skriva vad det är du ser. En elev, engelskaprogrammet på datorn ska användas. Sanna, vad är detta? Jag har provat med björn med det är fel. Det kan inte va bäver för det ordet jobbar vi inte med nu. Jag börjar gissa, hund? Katt? Marsvin? Råtta? Mus? Ekorre? Säker på att det inte är en björn? Dodooo piper programmet på tjockdatorn. Nä det är ingen björn. Det är ju helt klart? Vi kanske har stavat fel på ekorre? Googla eller kolla på tyda.se försöker jag. Får man det? Förvånat. Uhm ja? Svarar jag. Vaddå ska tjejen gå igenom hela klassrummet och hämta ett lexikon och sätta sig och bläddra? Mhm ja. Passar på att peta någon i huvudet på vägen, viska något till en annan. Precis vad vi vill uppnå ju.

I skolan lär man sig gå i skolan.

1 kommentar: