torsdag 1 mars 2012

Sanna kan vi kolla på Boyz n the hood?

Du Sanna du sa ju att om man hade en idé kunde man säga till dig typ...
Jag nickar , lätt okoncentread för min handledare pratar med mig samtidigt.
....jaa och jag tänkte att vi kunde kolla på Boyz n the hood, tittar i golvet, trampar runt, pillar på kepsen.
Ehm...vad är det för film? Undrar jag lite tveksamt.
Typ att det är fel att vara med i gäng och så, att det aldrig är bra att var kriminell, att det alltid straffar sig...
Jag har inte sett den och vill se den innan jag bestämmer mig, har du den?
Nickar. Håller fram ett usb.

Jag tar usb:et och lovar att titta på den.

När jag kommer hem efter praktikdagen är jag trött. Väldigt trött. Och tittar inte på filmen. Skjuter upp det.

Så fort han ser mig på morgonen, har du kollat på filmen?
Inte än. Idag.
Sedan påminner han.

Boyz n the hood.

Jag tittar på filmen och tänker att jag väldigt väldigt gärna vill gå eleven tillmötes. Men alltså. Det går bara inte. Jag kan inte stå för det.

Och så tänker jag. Om hans lärare skulle veta att han tittar på sånt här. Oavsett om vi pratar om det i skolan eller inte.

Samma sak morgonen efter, söker upp mig direkt.
Har du tittat på filmen?
Jag ler, tittar i ögonen, säger jag kan inte visa den i skolan. Letar efter förståelse i hans blick.
Mäh! Och sedan ett litet leende.

Jag ville så gärna använda hans idé. Och visst stämde det han sa...men filmen innehöll mycket annat med...

Tanken var god.


3 kommentarer:

  1. Jag tror inte att hans syfte var att du skulle visa den i skolan, han ville nog bara ha någon att prata med om filmen. Någon som han respekterar och ser upp till. /Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kanske det? Fin tanke! Jag har inte tänkt på det på det sättet utan kopplade det till att jag försökte uppmuntra dem till att komma med idéer, att bidra.

      Radera
  2. Förebilder, någon som kan mer än en själv, inom vilket område som helst, skall man söka efter.
    Alla kan tillföra en något, hela tiden, livet ut. Det är smart! /Peter

    SvaraRadera