onsdag 8 februari 2012

Vad är det som är fel med mitt barn idag?

Läser här, minns och funderar.

En förälder som hämtar. Oro. Vad är det idag som är fel med mitt barn? Vad har mitt barn gjort? Föräldern har jobbat hela dagen, nickar med ledsna ögon och hummar med. Plockar ihop barnets väska och jacka. Barnet finns hela tiden runt de vuxna när de pratar om vad som är fel. Hör vad de vuxna säger. Jag tittar efter dem när de går. Föräldern med böjd nacke och barnet som går en liten bit ifrån.

Bristsynen blir ett förhållningssätt som man arbetar utifrån. Det gör mig förtvivlad. Ansvaret vi har. Vi har hand om andras barn. Mycket tid varje dag. Man får inte göra så då.

Ringar på vattnet. Barnets självbild. Förälderns självbild. Relationen mellan dem. Hur känns det att göra den man älskar så besviken varje dag? Bära med sig det hem efter en lång dag på skolan och fritids. Bära med sig det hem efter en lång dag på jobbet.

Och nästa dag igen. Vad är det för fel på mitt barn idag? Vad är det för fel på mig idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar