tisdag 7 februari 2012

Ungarna går åt alla håll och jag undrar vad jag gett mig in på

Mataffären och 30 sexåringar som ska få välja glass. Min stressnivå är hög. Skiftande vana att vara i mataffären. Någon knallar iväg åt ett håll. Någon annan pillar på Hello Kitty-flaskor. I kör, fröken fröken. Någon börjar gå mot kassorna och några hakar på. Nej nej kom här igen. En tant försöker komma förbi klungan med sin vagn. Kom kom vi får släppa förbi henne med vagnen. Någon pekar på en annan mataffärsbesökare och kommenterar högt och tydligt utseendet. Alla pillar på allt. Små varma händer kramar glassen som smälter i snabb takt. Kan man få en sånhär istället? Håller upp Hello Kitty- flaskan jag sagt nej till tio gånger. Räcker pengarna till denna? Nej den kostar 24.

Jag är svettig när vi äntligen kommer ut.

Man skulle kunna göra mycket av ett sådant besök i mataffären. Hur gör man glass? Film om det? Vilken är favoritglassen? Hur låter det ordet? Skriva om favorit glassen? Skapa bilder eller material till texten/glassen? Någon kanske vill jobba med i stort format, utomhus? Läsa böcker om glass? Prata om vad som kan vara bra att tänka på när man är i mataffären? Vilka regler gäller när vi går ut tillsammans? Prata om vad glass kostar? Och hur mycket vi tillsammans kan köpa för? Och vad det blir för var och en? Kanske illustrera med klossar, del av hel, utmana? Låtsaspengar? Rangordna efter värde, tillsammans?

Skapa förutsättningar för att lyckas.

Och jag behöver träna på mataffärsbesök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar