onsdag 25 januari 2012

Ärliga ögon och badglädje

Så! Nu vill jag att ni lyssnar på mig. Vad ska man tänka på nu när vi kommer in till badet?

Vilka regler är det som gäller? Jag nickar när olika svar kommer. Sedan sägs det som jag gärna vill trycka extra på, att man duschar innan man hoppar i. Är det klart? Jag söker ögonkontakt. De flesta nickar, någon petar på en död fågel med filp flop-tofflan, en annan blåser upp sina armpuffar, någon blickar mot bassängen. Jag nöjer mig och säger då går vi in.

Och vad händer? Samma unge som flera dagar i rad har sprungit in genom grinden och kastat handduken all världens väg för att sedan tjutande hoppa i bassängen, gör precis samma sak igen.

Jag går fram till bassängkanten, får ögonkontakt, visar med armen, kom. Frågar, glömde du något nu? Stora ärliga ögon tittar på mig när ungen klamrar sig fast vid bassängkanten. Vaddå? 
Vart är dina kompisar nu? Frågar jag. Något skiftar i ögonen. Nästa gång kommer du ihåg det säger jag och ungen är redan under vattnet igen.

Det är något befriande med det där. Obekymrat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar