måndag 23 januari 2012

1000 regler och min motivation dör


Hårdstyrt. Kriterierna är många. Bestämt. Obligatorisk litteratur, ordet tröttar mig. Referenssystem. Hård struktur. Åtskruvat. Man pratar med det osagda i grunden.

Sedan säger man, var kreativ! Tänk fritt! 
Eh? 

Jag undrar, varför? Vilken kunskapssyn ligger i grunden? 

Missförstå mig inte, jag vill leda i mitt klassrum. Stå för ramarna och de regler vi har. Men när reglerna är ett eget syfte då ledsnar jag. 

Om jag lyfter det vidare? Hur blir det i ett klassrum om jag förhåller mig på samma sätt? Hur känns det att vara elev i mitt klassrum då? Vad gör motsägelserna med förtroendet?

1 kommentar:

  1. Hej, jag har läst ditt långa mail. Vågar inte svara för mailadressen är inte betrodd. Jag tänker och känner. Håller en pedagogisk tanke och hand över ditt huvud. Fortsätt. A-M

    SvaraRadera