torsdag 15 december 2011

Ögonen

"Du skriver på ett sätt som gör texten lätt att läsa. Jag ser att du ansträngt dig och det var roligt att läsa din text. Bra jobbat! :)"

De ögonen som mötte min blick när eleven läst klart. Leendet. Jag ler bara jag tänker på det.

Små saker. Bekräfta. Se. Lyfta det som är så bra.

Eller en kram från en elev som är stor nu, på högstadiet, som ger mig en kram. Modigt när man är cool kille i tonåren.

Ärlig fascination för ett stort åskoväder. " OJJ KOLLA!!!

Att vara med i leken. Klockan är lite efter åtta och det är försommar. Skugga, solen står fortfarande lågt. Fuktig asfalt. Fritids.  Jag tjoar nu tar jag dig!! Barnet tjuter av pirr-i-magen och glädje. Lockarna flyger runt barnets huvudet. Farten och det krispiga luften. Ögonkontakt. Kontakt. Lycka.

När jag ställer en fråga från min stol längst bak i klassrummet och huvuden vänds mot mig. Öppna blickar.

Förtroenden. Möjligheter. Kraft.

Jag tycker att skolan är en fantastisk arbetsplats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar