fredag 9 december 2011

Känn dig själv


Rädsla, hur reagerar du när det blir helt mörkt?

Skrattspeglar, känslor smittar

JÄTTEstor vattendroppe

Drömmar


Känn dig själv, Världskulturmuseet


INTERAKTIVITETEN! Ta på, lägga sig på, springa, åka på, sitta i, krypa på. Kroppen är med. Händer, fötter, ögon, öron, armar, ben, mun, näsa. Hjärnan vaknar och spinner. Rummen är tillåtande och väcker känslor.

Inne i utställning möter min syster och jag en man, han står och läser informationen om just den del vi han befinner sig i och tittar bort i gången. Ett regelbundet klappande ljud hörs. Min syster och jag tittar på varandra, vad är det som låter? Efter en stund ser vi. Ett barn kommer krypande. Klättrar upp på den gigantiska vattendroppen,upp, jämte pappa. Ner igen, kryper vidare och kollar in oss. Och sedan upp på nästa vattendroppe. Smakar på den. Gungar lite. Upptäcker.
Alla åldrar.

Jag tänker att det är ett sätt att upptäcka sig själv. Minnas fundera känna. Kanske ickeverbalt?

Före besöket frågar jag, vad tror ni utställningen handlar om när den heter Känn dig själv? Kanske kollar vi på nätet, vad står det där? Får vi några ledtrådar?

Efter besöket, vad har du tagit med dig? Vad har berört dig? Berätta med ord skriva eller prata, bilder, lera, måla

Varför så fritt? Kanske får reda på vad som berört mina elever. Kanske kan jag få syn på något som jag inte skulle sett i andra situationer. Jag kan se hur de agerar när de får uppdraget att utforska fritt, vad är mest spännande? Delen om rädsla? Delen om tankar? Det kan ju vara en ingång till fortsatt arbete…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar