torsdag 17 november 2011

Papier machie



I olika former. På olika sätt. Enligt en lång och tydlig instruktion. Många steg. Jag tänker att no, ma, bild och sv har omfattats av det vi jobbat med. Arbeta med händerna och att skapa "egna" material kräver ett tänkande som går i flera steg "om jag gör såhär nu hur blir det då?"

Att få testa och att själv få bära ansvaret för de beslut man tar i arbetsprocessen är en viktig erfarenhet och ett pedagogiskt tankesätt som jag vill använda när jag jobbar, mer övergripande. Lära sig att tänka själv, göra bedömningar är en viktig kompetens. Att bekanta sig med olika material är också en sinnerlig upplevelse, precis som att jobba med händerna och att se att det blir något ger något av en grundläggande tillfredsställelse. Även om jag inte anser att produkten är det viktigaste i alla sammanhang…här blir ju produkten något mer än de hundratals teckningar som produceras på fritids på vitt papper med dåliga tuschpennor.

Stegen visar på att projektet inte bara är en sak. Mångsidighet, möjligheter man förmedlar ett tänkande - "inte ett rätt svar". Uppgiften ger struktur och tydlighet men styr inte i detalj den enskilda skapande. Resultatet visar = vi är olika...det hävdar man i konflikt situationer, här syns det tydligt... När man sätter upp 24 likadana skelett, markerar mot den som har pirr i kroppen och är verbal inför gruppen, säger man en sak och gör en annan. Jag tänker att man inte ska underskatta barns förmåga att se igenom och bakom.

Läroplanen är överallt i detta, vilar på dess grunder. Jag tänker också att denna typ av uppgift lägger upp för överföring av kunskap från ett område till ett annat...att använda sina kunskaper i ett naturligt sammanhang.

När, rent konkret, skulle detta funka då? Som en del i ett projekt om miljö/naturen/konst i olika former, kanske år 1-3, ma/no/sv, lära känna volym, måttenheter informellt och formellt, former, bildtekniker, möta kulturutbud…


- Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. 
- Mätning av längd, massa
- Volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.

- Olika proportionella samband, däribland dubbelt och hälften. 
- Matematisk formulering av frågeställningar utifrån enkla vardagliga situationer.
Utdrag ur Lgr 11, kursplanen för matematik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar