torsdag 17 november 2011

Hundsakerna

Sanna? Sannaaaaa?! Ja vad är det ni undrar? Får vi ha hundarna? Plirar och lägger huvudet på sne. Jag anar oråd, frågar, vad har de andra vuxna sagt? Tystnad, men får vi det? Lite irriterat nu. Jag ska prata med de andra vuxna innan jag bestämmer det, ok, så säger jag till er när jag vet svaret, svarar jag.

Jo såhär. Man får inte längre (efter 2 dagar) leka med hundarna och hundkoppel. Varför? Jo för det är farligt. Farligt? frågar jag. Ja!! De har dem runt halsen och klättrar!! Men...om vi är med och visar? 
Är med i leken? Ger ramarna? Styr leken in på säkrare områden? Undrar jag. Men! 
Då måste man ju hålla kolla på dem.


Jag har med mig några gamla hundkoppel och lite annat hundkrafs till fritids. Hade sett att flera barn lekt med medhavda gosedjurshundar så jag tänkte att det kanske skulle uppskattas. Mycket riktigt, alla vill nu leka hund. Nyhetens behag. Men inspiration sitter i, fler barn på andra avdelningar har sett leken och vill nu också leka med de tre hundkopplen, två vattenskålar i plast och ett hundben. Oansenliga, billiga saker som låg hemma och skräpade. Och nu, populära, en lek ca 15-20 barn i åldrarna 6-10 vill leka. En lek som sysselsätter dem, de är fokuserade, den funkar ute, inne, på liten yta, rollerna byts allt eftersom det faller bort och tillkommer barn. Perfekt tänker jag.


Men leken förbjuds. För att det är farligt heter det. Barnen har inte skött det, heter det i arg ton. Oförstående ögon tittar upp på den förmanande vuxna. Vad har de gjort för fel?


Leken förutsätter, precis som all lek, att vuxna finns till hands, sätter de yttre ramarna, håller ett öga, hjälper, visar. Vem släpper ner ett nytt material till ungarna och sedan går? Varför gör man det?

När jag första gången hade med hundsakerna som de sedan kom att kallas, förklarade jag tydligt att man har kopplet runt handen, såhär, visade jag. Hur ska man inte ha den? Vad tror ni? Klart de visste! Förnuftiga som de är. Om de behövde påminnas vid något tillfälle i leken? Ja, inget konstigt med det? Det ingår väl i vårt jobb?


Hur uppfattar barnen skolan? Vad säger vi genom våra handlingar? Hur formar vi barnens tänkande genom vår verksamhet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar