tisdag 29 november 2011

Gästföreläsning Historia och bildanalys

Sanna illustrerar (haha)


Det sades något som jag tycker är viktigt – ”När eleverna söker information på nätet möter de ett enormt flöde av information som de behöver kunna sortera och förhålla sig till”.

(annars sades det inte mycket nytt..)

Så då tänker jag.

Här har vi i skolan ett stort ansvar, om du googlar/kör en you tube sökning på "islam" får du mängder med träffar. Här behövs läraren, undervisning och stöttning. Hur vet man om det som står är sant? Vem har skrivit det? Samma sak för böcker!

Idé= GG på storbild typ smartboard eller liknande, vad ser vi, läsa delar, fånga upp spontana tankar, vad vet vi redan? Sedan gruppvis, 4 texter/info, tillsammans vid datorn, är sidan trovärdig? Hur bedömer du det? 

(Jag hade en fantastisk juridiklärare när jag läste inköp, han sa,
”vem säger vad i vilket syfte?”
och det glömmer jag aldrig. Och det är så aktuellt idag. I skolan där vi formar framtidens invånare. Som lever i ett mediabrus.)

Tillämpa, ta upp när vi några morgnar i veckan screenar nyheter på storbild. Ge feedback vid eget skrivande, har du granskat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar