fredag 30 september 2011

Prestationsångest

Många regler kan göra att man känner prestationsångest.
Inga regler kan göra att man inte vet vad man ska göra.

Ramar för det eleverna förväntas göra tänker jag behöver övervägas noggrant. Balansgången kring hur mycket jag som pedagog ska "rama" tror jag handlar om flexibilitet. Olika barn = olika behov av ramar. Jag tänker att grunden är syftet, vad du ska bekanta dig med, lära dig, känna till, förstå. Men varför ska jag anpassa? För att förhoppningsvis behålla intresset. Och allt blir ju så mycket enklare då. För eleven. För mig. För det är ju roligare när det är roligt. Och när man känner att skolan bryr sig om just mig. Jag tror att allt liksom hänger ihop...vilja, intresse, prestation, trygg på rasten, jag får stöd när jag behöver, skolan lyssnar på mig och jag är viktig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar