tisdag 28 februari 2012

Vad är han bra på?

Sanna kan du vara med denna ungen nu på förmiddagen för det har varit så stökigt där?
Ehm ja jo.. (tänker du menar vakta)
Bra gå direkt när de börjar då.

Så jag är med, hela förmiddagen. Tillrättalägger. Lyssnar. Styr av styr in. Stöttar. Uppmuntrar. Jag tänker, vad var det jag skulle vakta? Tänker denna ungen är så otroligt kreativ, blir fylld av beundran. Någon klasskompis surar för jag öppnar upp för den kreativa ungen. Inte van vid det. Glänser. Kan. Verkar bli glad av sin egen insats.

Hur har det gått?
Verkligen bra. Fokuserad. Ansträngde sig. Valde bort provokationer. Kunde mer än flera andra...
Oj jaså ja vad bra då.

Och jag tänker på det. Massor. För jag hör om problemen. Alla orden som är så tunga. Utredning. Diagnos. Konflikter. Utbrott.

Det maler i mig, allt det negativa. Det är ju ett barn...
Så jag frågar, vad är han bra på?
Ehm jaaa det vet jag inte riktigt...
Jag är tyst. Jag vet redan flera saker.

Så frågar igen, envist, en annan lärare.
Vad är han bra på?
Tystnad. Tittar på mig, förvånat. 
Obekvämt tyst nu.
Det är ju svårt...svarar läraren osäkert.

Tänk att inte vara bra på något i andras ögon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar