måndag 13 februari 2012

Första

  

Skriva, skapa, berätta.

Första gången man kan bada på sommaren
Första snön
Första gången jag spelade WoW
Första blomman på våren
Första gången jag blev arg i skolan
Första gång jag sov över hos en kompis
Första gången jag träffade våran hundvalp
Första jag var kär

Vad minns du? Hur såg det ut? Hur kändes det? Vilka var med? Vad hade du på dig? Vad hände?
 
Skriva med inlevelse, vilka ord passar, hur gör man det? Vilka ord är glada? Arga? Svarta? Pirriga? Ledsna? Fnissiga? Härliga? Rädda? Spännande?
 
Material? Vilken känsla förmedlar ett material? En färg?
 
Tillsammans och själv. Olika mycket textmängd. Olika nivåer. Tillrättalägga. Utmana.
Kan man bygga ihop de olika berättelserna till en? Hur blir det? Vilka ord var spännande? Vad lär man sig? Vad är utmanande? Vad kan du redan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar