tisdag 6 december 2011

En magisk upplevelse Borås museum

Ramnaparken Borås museum, jag har fotat. Skolklass och min grupp.
Historia. Fantasi. Kulturarv.
Och de nya orden! Älva vätte vidskeplighet sägen piga folktro gast dräng väsen bod.
Kyrka och byggnader från 1700,1800,1900. 
Jag tänker innan vi besöker Borås Museum ser vi en film. (kanske Emil? inte 1800 men ändå gammalt när man är 10) För att få en aning om, hur hade man det? Hur levde man? Hur tänkte barn då? Jag tänker att då kan vi möta några av orden innan vi hör dem på museet, förförståelse. Kanske kan vi till och med få tips om vi vilka ord som kommer användas och vad vi kommer göra ungefär? Jag tänker på dem som gillar den tryggheten, så de också får en chans att uppleva, upplevelsen, magin.
Jag vill ta med vilka likheter finns med andra länder religioner historia? Sverige svenskt svensk. Vi är ju många olika ju. Tycker att det perspektivet är viktigt. Att vi även besöker platser med annan historia. Lika naturligt som vi besöker denna platsen.
Efter besöket, vidare över i något annat. Spöken i läsande och skrivande. Kanske skriva ett manus till en film? Eller skriva till spännande spökbilder? Sokratiska samtal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar